Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

بس يا سيدى وهو ده اللى حصل:D:D

  • الأربعاء، 15 سبتمبر 2010
  • هبة سامى
  • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    فاكرين نوت كنت كتبتها اسمها ع الرصيف؟؟؟!!!!
    كنت بقولكم انه الرصيف مليان رسائل من ربنا وحكيت لكم ع موقف كان رد فيه ع سؤال بيدور جوايا
    الرسائل دى معايا دايما بس بتظهر اوى وقت الشدة ليا


    من فترة معينه كده وانا فى حاله غريبة مريبة......افكار ع حاجات كتير كتير وطبعا ده مع مسئوليات وضغوط اللى عندنا كلنا ...عادى جدا
    والاكيد انها مش مأثرة ع اى نشاط بعمله بالعكس بتخلينى انجز اكتر ......اصلى للاسف عنيده وبتحدى نفسى كتييير(:
    بس لما بتضغط اوى اوى ومش بحسس نفسى بده بيجى وقت لا تقلب معايا كوميدى
    او تراجيدى مأساوى

    المهم انها بقالها كام يوم من ده ع ده.........هههههههههه
    بس جت تكه وقلت لأ ستوب لحد هنا........ وخلتنى اقول انى هقفل الفيس فترة وهوقف كام حاجة كده .......مهما طالت المدة
    لازم اجاوب ع كل الاسئله اللى بتدور جوايا .....
    مكنتش ناويه ارجع دلوقتى خالص
    بس اللى حصل........لانى دايما مستعينه بالله وعارفه انى فى معيته
    وانه بينور لى بصيرتى

    امبارح كنت فى مشوار مع واحده صحبتى فى الازهر ((الحسين يعنى))
    كنا بندور ع حاجة معينه..........المهم اننا الحمد لله الحمد لله ملقنهاش........ههههههههههههه........لاننا كنا بندرو فى المكان الغلط(((خدوا بالكم بقى من اول جزئيه ده))).........فى المكان الغلط

    وخلصنا وكل واحد فينا طريقه غير التانى.......المهم انى ساكنه فى مكان قلت اركب لنص الطريق اللى هو الاسعاف
    لقيت مينى باص مكتوب عليه اسعاف بساتين.....قلت الله هركب ده وكده يبقى ساعه الا ربع وهبقى فى البيت
    ركبت عدت ساعه الا ربع بحالها وانا شايفه اماكن عجيبه جدا ظلمه ع ان كل ده ومابنش طريق للاسعاف كنت حسة انى ببعد مش بقرب
    المهم ان لقيت المينى باص بيقف فى موقف والناس كلها بتنزل ببص حوليا انا مش لاقيه الاسعاف راحت فين؟؟ هاهاها.....روحت للسواق قلت له هو احنا فين؟؟؟
    الراجل بص لى اوى ........حسيت كان عاوز يقول ايه
    بس قالى احنا فى البساتين يا انسة.........قلت له نعم!!!......قلت له والاسعاف؟؟؟.....قالى دى انا لسه هروحها
    ههههههههههههههه........طبعا حاجة مش لطيفه خالص وشكلى كان وحيييش واكتشفت انى كنت واقفه فى عكس الاتجاه
    قلت خيييييييير.........نزلت قلت اركب للجيزة......وبعدين اتصرف اللى حصل حصل بقى
    نص ساعه والسواق مش باين.....

    وفجاءة لقيت راجل طالع بسمك بورى مشوى وبيبسى وشاى وقعد مكان السواق::DD:D
    اكتشفت انه هو ......وبعدين لقيته شغل ام كلثوم وقال هنطلع خلاص
    وطول الطريق شغال غنى واكل هو والكمسرى ......انا بقيت مش قادرة اعمل حاجة غير انى اضحك
    وقلت الله.........وانا مضايقه نفسى ليه بقى؟؟؟.....ما الدنيا جميله اهى ....
    بدأنا نعدى ع قبور باشكال مختلفه وجوامع رائعه وناس غريبة
    تناقضات بشكل غرييييييييييييييييييييييب


    ناس رايقه وناس زعلانه ناس حزينه وناس فرحانه.
    ناس ميته وناس صحيه
    بيوت فيها حياه وبيوت جنبها فيها موت ومصير
    وناس عايشه فوق ناس ميته
    والميتين مزعوجين من البشر الغفلانين
    المقابر شكلها روعه
    والقلعه فوتنا عليها فى سكيتنا والخليفه
    والقهاوى والمحلات وطريقه تعامل الناس هناك......بن البيهابو مرسيدس....والصنايعى الجدع المفتح
    غير الارشادات والكلام اللى بيقى مكتوب اللى حسيته موجه لى

    المقابر بالذات عملت لى حاله من التفكير وخلتنى افكر طول الطريق واتأمل
    الناس اللى شايفين الموت ساكنى المقابر عادى........الموت شىء عادى بالنسبه لهم
    اطفالهم قلبهم حجر .......شايفين نهايه قدامهم .....مش حسين معناها ولا قيمتها
    واطفال فى نفس سنهم ....يعيطوا لو شافوا حمامه يتدبح زيي كده فى فيلم شىء من الخوف:D:D



    اللى تحت التراب اللى كان فى الدنيا حفيد صلطح باشا
    ومعه شهادة من جامعه المتلمعين المتحده
    زيه زى اى حد....الناس بتدعى له بنفس الدعاء وصلت عليه نفس الصلاة
    والتراب واحد بيلمهم فرشهم
    ولا جاه ولا حاجة نفعاه ..............كل اللى هيحدد مصيره
    ((((((((((((((عمله)))))))))))))
    فكرة العمل...........................عملك فى دنيتك
    انت عايش ليه؟؟؟؟؟؟
    مخلوق ليه؟؟؟؟...........عملت ايه؟؟؟......لما هتموت ايه اللى عملته ينفعك؟؟؟..كان همك شهرة وناس وفلوس وحقد وغل وامراض نفس ولا كان همك دينك دنيتك اللى قالك تعمرها بمنهج تعيش بيه ناجح؟؟؟..ربنا بيذكرنى بحاجة انا حساها طول الوقت
    بيذكرنى انى مهما كنت زعلانه او شايله هم او اى حاجة..........ولا حاجة فى الدنيا
    عملى أكبر..........والله أكبر من اى هم ومن اى حاجة ممكن تتضايق او تحير.......غير كده انه قريب مجيب سميع الدعاء
    ساعات بنتوه لما بنتصدم بواقع
    بس المهم اننا نرجع.........ونمسك فى احلامنا بايدينا اكتر من الاول
    ونخليها ع الله ..........نتوكل عليه حق التوكل
    وهو حسبك....هينور لك طريقك.........مش هيخليك زعلان..ولا حيران كتير

    الرسائل اللى نورت فى عقلى
    1)كنت انا وصحبتى بندور فى المكان الغلط.....ورجعنا من غير ما نجيب حاجة
    فكروا فيهااااااااااااا........ممكن تكون بتدور ع حلمك وع نفسك فى المكان الغلط وممكن تعيش فيه طول عمرك
    وانت مش عارف .........وهترجع لربك من غير ما تكون عملت حاجة!!!

    2)المقابر والحياه اللى فوقيها واللى تحتيها اللى مهما اوصف لكم اللى انا شوفته وحسيته مش هقدر اوصف

    3)ركبت غلط فى مخيلتى.......بس انا كنت ماشيه صح عشان اشوف نور الله واحس بالاحساس اللى حسيته
    وانى ماشلتش هم انه ده حصل........ورجعت فتحت الفيس:D
    اوعى حد يقول للاسف.........وخصوصا انت
    ايوة انت يا اللى بتقول كل دى مقاله يا هبة:D

    4)السواق والكمسرى ....اكيد همهم كبير بس مختلف بالنسبه لوعيهم
    ومسلطن نفسه سمك وام كلثوم.......بالنسبه لوعيد هى دى انه يبقى عايش حياته ومروشن:D

    5)رسالتك

    6)انى بجد انبسطت جداااااااا وعملت ريفرش برغم ان كنت لوحدى........لأ مش لوحدى ربنا معايا(:
    **********************************
    حاولت ماطولش اوى:D
    بس يارب تكون رسالتى وصلت
    ويارب برضه انتم كمان تشوفوا رسائل ربنا وقت ضيقتكم ووقت فرحم كمان هتلاقوا مليون رساله


    بجد مافيش حاجة تستاهل
    انك تقهر قلبك اوى
    ولا انك تكره حد
    ولا تأذى حد
    ولا تتبع عورات حد
    ولا انك تكون شايف نفسك ربنا وانت الل تحكم مين وحش ومين حلو؟؟؟
    انت نفسك بتعصى وبتغلط.....عشان انت انسان وهو كمان انسان
    مافيش حاجة اسمها انا متدين وربنا بيحبنى وبيكره التانى ده اللى مش بيصلى.......انت ايش عرفك؟؟
    ربنا قدر لك انك تعرفه.........ساعده هو كمان عشان يعرفه


    اكيد حصلت معاك كتييييييييييييير..........مش ممكن تبقى زعلان
    وتلاقى ايد حنينه تطبطب عليك رغم انها ماتعرفش حاجة عنك....بس ربنا معاك هيبعت لك رسائل
    بس انت افهمها
    كانت رساله من على الرصيف قبل كده
    دى رساله من مواقف كتيييييير
    وبس يا سيدى هو ده اللى حصل:D
    الحمد لله ومش قامت معيطة


    نأسف للاطاله
    هضحك عليكم يعنى
    :D
    ويارب تكون رسائلى وصلت(:


    هبة سامى


    البنت دى شكلها بيضحكنى اوى برغم انها بتعيط
    قليله الحيله...بتعيط ع طول
    شكلها مش بتركب اتوبيس:D


    حقا
    الله أكبررررررررررررررررررررررر
    من اى شىء
    الله أكبر
    قلها من قلبك
    الله اسكت دقيقه أكبر
    أكبر من اى هم واى حزن واى مشكله واى حد


    يقول الشعراوي: لا يخاف من كان له أب, فكيف يخاف من له رب
    يارب(:.

    0 التعليقات:

    إرسال تعليق