Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

انا مش معاهم!!

  • الخميس، 9 ديسمبر 2010
  • هبة سامى
  • انا مش معاهم!!!......كلمه غريبه مش كده؟....النوت بتاعتى اللى فاتت...كنت بتكلم عن الانتماء لفطرتنا ولعبادة الله وعباده والوطن والبيت والعائله والاصحاب وكل شىء فى دنيتنا سوى نعرف هو بيعنى ايه لينا!!!!......وقلنا ان روح الانتماء دى هى برضه من فطرتنا وانه بيسعادنا اننى نبقى سعداء...لما يكون لينا صلة روحيه بكل شىء حولنا ...وبالله عز وجل.... وقلنا اانا المفروض يكون عندنا انتماء للاسلام ده شىء اكيدد.....بس اللى انا مش معاهم ..هكلمكم عنهم.......فى سنة اولى السنة اللى فاتت فى الجامعه دخلت ولقيت ورق متعلق ع جدران الجامعه.بتقول....جماعة الاخوان المسلمين ترحب بالطلبه المسلمين .....مكنتش اعرف عنهم كتيير اوى...بس عرفت.....انا شايفه ان كل المسلمين اخوان وفيه منهم اللى بيعمل الخير وبيبقى قدوة وبيدعوا للمعروف لانه مسلم ...عارف دينه ...يعنى مش لازم يكون منهم....مش شايفه اى شىء زيادة بيعملوه يعنى ولا متفقهين فى الدين اوى ولا حاجة ....هو بالنسبه لهم له ابعاد سياسيه اكتر من انها دينيه .....كنت بشوفهم فى المدرجات بيعملوا اسئله وجوايز عشان يسروا الثقافه يعنى بس فيه غيرهم بيعمل كده وعادى.....وتلاقيهم الحزب المعارض ع كل حاجة واى حاجة.....كل يوم الامن المركزى ع باب الجامعه...كل شويه مظاهرة ....واعتراض....تشدد ....وانغلاق غريب...مع ان الرسول صلى الله عليه وسلم سنته واضحة وجميله وكلها مودة وتفاؤل وهدوء...دايما بسال ايه الفرق بينا وبينهم بحس دايما انهم عاملين سور حوليهم ....قلت احتمال يكونوا بيساعدوا بعض عشان يقربوا من ربنا اكتر ملقتش كده...لقيت منهم اللى بيشتم وبيتهكم....واللى بينم ...واللى بيكلم بنات عادى برضه....واللى قدام الناس شيخ ومن وراهم..... نفسيا بيحس ان الممنوع مرغوب...الالتزام لما بيكون نابع من جوة ....وانت مع ربنا وبتحبه بيكون احسن عشان مفيش قيد عليك ...غير حبك لله......مثلا انا حد مش منتقبة ولا مرتديه الاسدال مع احترامى الشديد للملابس دى....بس بحترم دينى جدااا والمجتمع اللى حوليا وبرضه ملابسى محتشمه ومش فتنه....وان شاء الله ربنا يهدينى للصورة اللى يحبها.....وبقرا قرءان وبسرى ثقافتى الدينيه وبسعى لحفظ القرءان ومش بسمع اغانى......ودايما بسعىىللى يرضى الله عليا...واللى بلاقيه متفق جداا مع الفطرة والاخلاق وكل شىء جميل....وفى القسم بتاعنا عندنا زى جمعيه مشرف عليها دكتور.....وبنجمع تبرعات وبنروح بيها للدور اللى محتاجها.....وناس غيرنا بتعمل احسن من كده كمان...ومع ذلك مش منهم.....ومرة بنت حاولت تتكلم معايا انى كده المفروض انى ابقى احسن وحورات كده...طبعا جزاها الله خيرا وقلت لها كده....وربنا يوفقنى لما يحبه ويرضاه ....وانا بعمل اللى ربنا طلبوا منا فى القرءان والسنه....وان شاء الله هطور من نفسى للاحسن بس بدون الانضمام ليهم .....

    وبالنسبه لمسااله التأثر
    اى انسانه او انسان يلاقى بنت منتقبه من النوع اللى هو معندهوش تقبل للاخر ويحسسوا ان كلنا بنغلط وتحاول تنصح ....ممكن الناس متخيلين ان المنتقبات مش بيغلطوا وبيرجعوا فبيقول هى احسن واستحاله ابقى زيها....وهى شويه بتدى االانطباع ده من خلال انها بتتكلم بطريقه تخلى اللى قدامها ينفر منها......وفى حكايه التاثر لما مثلا بتكلم مع بنت صحبتى مش بتصلى بس محترمه وبتخاف من ربنا ولبسها محترم ...لما بتكلم معاها بحاول بطريقه غير مباشرة اوصلها انها تصلى وان هى كده هتساعدنى انى انا كمان ابقى احسن....دى بتقبل منى لانى محسستهاش انى احسن منها فى حاجة....وانا فعلا دايما بحاول اوصل للاحسن .....وبنات كتير غير ى بيعملوا نفس الكلام وهم مش منتمين للاخوان المسلمين .....احنا منتمين للمسلمين اللى انا وانت وكلنا منهم....كلنا عباد بنغلط وبنرجع...ع الاقل بنبقى صادقين مع نفسنا....ولما بنعمل اى مظهر بيبقى من جوة قلبنا ...عشان احنا مسلمين.....مش عشان احنا جماعه...وكلما بنعمل زى بعض....ومن ورا بعض ممكن نعمل اى حاجة....وبعض منهم لما بيبقى فى الجماعه دى ويبعد عنها بينحرف للعكس...عارفين ليه؟؟؟...لانهم معملوش الدين اللى ربنا امرنا به ....اليسر والحب...والانتماء للسنة بدون احزاب ...احباب النبى مش احزاب ولا فى حد افضل من حد الا اللى بيحاول يقرب من ربه اكتر ...وياثر فى غيره بالحب...وبالطرق الغير مباشرة...بالحكمه اللى علمها لنا سيدنا النبى ...مش باى مظهر خداااااع....عشان كده انا مش معاهم...انا مع ديننا الجميل وسنة النبى اللى امرنا اننا نعمل زيه فى كل حاجة ....وبعدين هما سمعتهم مش لطيفه لدى الغير مسلمين بسبب طبعا التشدد الشديد....ولا حتى المسلمين...وخصوصا اللى بيمول الجماعات دى غالبا ما بيكون الغرب.....انا مش معاااااهم....ربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه ويرزقنا الاخلاص فى العبادة والعمل ويعفو عنا ان شاء الله

    0 التعليقات:

    إرسال تعليق