Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

وانا مالى؟؟!!

  • الخميس، 9 ديسمبر 2010
  • هبة سامى
  • وانا مالى؟؟؟....كلمه بتسمعها فى اليوم كام مرة؟؟.....بتقولها كام مرة؟؟......للاسف بنسمعها كتير وبنقولها اكتر ....مع انك كده بتشارك اكتر فى اى حاجة مش راضى عنها وتقول انا مالى؟؟....وانت مالك ازاى؟؟....مالك طبعا ....ده مجتمعك اللى هيزداد سوءا طول ما انت بتقول انا مالى....احفادك هتعيش فيه .....ترضى انهم يعيشوا فى مجتمع انت مش راضى عن الظواهر الغريبه اللى بتحصل فيه؟؟..والله اعلم هتبقى موجود عشان ترسخ دين ومبدا وقيم فيهم ولالا ....هتقولى انتى عاوزانا يعنى نعمل ايه ؟؟...انتى فكره اننا عايشين فى المدينه الفاضله!!!.....هقولك ما هو احنا عشان مش عايشين فى المدينه الفاضله لازم نتصرف ..نكون جزء من كل بيتغير وبيشارك...هتقولى انا؟؟؟......هقولك اه انت عارف ليه؟؟؟؟ عشان انت ربنا اعطاك قدرات ومواهب وحاجات لو استغليت 10% منها هتبقى اعظم انسان....وياريتك بتستغل العشره فى الميه كويس!!.....لا يكلف الله نفسا الا وسعها ...صح؟؟....اكيد صح لانه قول الله.....طيب ربنا فرض الصلاه كام صلاه 50 صلاه ....اى ان ده هو استطاعه الفرد انه يصلى 50 صلاه........طيب وبقت كام ...5!!!....يعنى 10%....من قدرتك.....شوفت بقى انت قوى اد ايه ؟؟؟.....بس المشكله اننا كمان مش بنستغل العشرة فى الميه دول...يعنى المشكله الاولى فين؟؟؟؟؟........جوانا ...طيب هقولكم بعض الاوهام اللى بيتدخل فيها الشيطان والمجتمع والياس

    اولا التواضع الوهمى
    ******************
    اولا عشان منختلفش.....التواضع الحقيقى مطلوب لله عز وجل فى سجودك ليه وعدم التكبر ع عباده اللى انت زيك زيهم.....طيب امال ايه التواضع الوهمى ده؟؟؟......انك تشوف نفسك لست اهلا لشىء ولا استطيع ان افعل شيئا وانا انسان ضعيف ....الكلام ده كويس بس مينفعش يبقى مبدا فى حياتنا تقف عليه كل تصرفاتك ....درس ..الله المستعان انا لا اصلح للتدريس...علم ..لا انا احتاج من يعلمنى.....اذا تحول هذا التواضع الى قيد يقيد الانسان على الاعمال الصالحة هذا نوع من انكار نعمه الله قال تعالى يعرفون نعمت الله ثم ينكرونها.......ده الانبياء كلهم كانوا يزدرون انفسهم ويتواضعون لله تعالى ولكن هذا التواضع لم يمنع اى نبى ع ان يؤدى رسالته.....وقدوتنا الرسول صلى الله عليه وسلم ....كان متواضع كثير الحياء ...ولكنه كان رزينا حكيما وقورا...وادى رسالته وعلمنا ..يبقى اعرف قدر نفسك فى انك تشارك وهتشارك ...مش بقول تبقى متعالم.....لكن بقول ده لثقتى فى القدرات اللى ربنا اعطاها لك واللى هتبان بشويه شغل بسيط ع نفسك.....يبقى لازم تعرف انك عندك قدرات كتييير وبعون الله هتبان وانت عندك هدف سامى نحو عقيدتك ومجتمعك اللى انت وانا وكلنا منه ....


    ثانيا الكمال الوهمى
    *****************
    بعض الناس بتقول انا مش هشارك فى اى عمل....عشان شايف نقص فيه....اولا الكمال لله وحده.......ولما تقول ماهى بايظه بايظه.....ما هو لازم ميكنش فيه تغير للاحسن لانك مش لوحدك بتقول كده اللى جنبك واللى جنبه بيقول كده...فيه مثل صينى بيقول خطوة الالف ميل تبدا بخطوة واحده....ليه مستنى اى حد غيرك اللى يقوم بيها.....ليه مش انت؟؟.......ابدا انت ايوة بقصدك انت....ابدا انت الخطوة واذهب لمجلس علم واتعلم ...مش عيب عشان تشارك عشان نعيش احسن.....فيه ناس تقعد تنقد تنقد....طيب النقد بحد ذاته ايجابى ...فيه اعمال محتاجة النقد الحر البناء...ولكن ينبغى مع النقد يجب ان تعرف لن وجود العيب لا يمنعك من المشاركه ابدا...النبى نصحنا وقال سددوا وقاربوا وابشروا......يبقى الكمال عزيز ونادر ...عشان نوصله لازم

    نبدا بنفسنا.....ابدا بنفسك الاول شوف هتعمل ايه....عشان تشارك ....هتلاقى حاجة اكيدددددددددد.....كلنا بنكمل بعض .....ومن غير بعض مش هيبقى فيه تغير .....هتقولى طيب والناس اللى بتخرب....هقولك احنا نبقى كتير ...نسعى للتغير بدون شعارات...نخليها مبادىء فى حياتنا بنشتغل عليها.....ولما انا وانت وغيرنا وغيرنا نبدا بنفسنا ثم غيرنا.....اللى بيخربوا دول هيقلوا وهيتعلموا مننا...وطول ما فى حد واعى صاحى وينسى كلمه وانا مالى!!!!!.......مجتمعنا ده هيبقى احسن مجتمع فى الدنيا .......انت ممكن تكون غاندى او عبد الناصر او اى حد عمل تحول طرا ع مجتمع....عندنا ثوابت نمشى وراها العقيده طبعا.....بس لازم تستغل ال10% من قدراتك ويا سلام لو اكتررررر......تفتكر ممكن تبقى مين وتساعد فى ايه...وهتعيش فى دنيا عامله ازاى؟؟....وهتخلد لاخرة شكلها ايه؟؟؟........من اراد التغير يبدا بنفسه وانا بدات بنفسى وهستمررررر ان شاء الله وانتم معايا عشان نكمل بعض



    يارب وفقنا لما تحبه وترضاه
    هبة الله سامى









    0 التعليقات:

    إرسال تعليق