Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

انتى متشددة!!!!

  • الخميس، 9 ديسمبر 2010
  • هبة سامى
  • انتى متشددة!!!!.....سمعتها من بنوته وقراتها فى عيون ناس كنت مجتمعه معهم اليوم.....الحقيقه اولا انا مش متشدده طبعا....ولو التشدد اللى هما يقصدوه ده وصفوا به وجهة نظرى فى موضوع ما فالحقيقه انا متشددة جدا جدا وفخورة جدا بذلك....


    كنا بنتناقش فى موضوع لذيذ جدا.....كان الهدف منه شىء معين فى شغل ما...
    المهم كان السؤال :توافقى انك بعد الزواج اصحابك !!!!ا الاولاد يكلموكى وتبقى العلاقات زى ما هى؟؟؟؟؟؟

    طبعا اولا انا مش فاهمه يعنى اصحابك الاولاد؟؟؟.....وايه هى العلاقه اللى ممكن تكون يعنى؟؟؟....طبعا انا لى زمايل فى الجامعه فى المدرج فى بحث ما ..كلام معين حتى لو فى موضوعات عامه ليه قوانين وحدود......وليا علاقات عمل او دراسه ...ودى الحدود اللى ممكن اى بنت تعملها فى اطار حياتها لو ليها نشاطات.....اما بقى من وجهة نظرهم او عامة نظر الشباب الايام دى (نسبه منهم) انه ده شىء طبيعى لو بيكلموها فى التليفون وانا عارف او يخرجوا مجموعه سوا وفيه اللى قال ميخرجوش...وفيه اللى قال انا وهو وزوجته وزوجتى نبقى اصحاب كشله...واللى قال ان البنات بيسالوا عنى وبيهتموا بمشاكلى اكتر من الاولاد فايه المشكله مادام انا عارف.....وانا موافق....الحقيقه مع احترامى لوجهة نظرهم اللى هم احرار فيها واحترامى لثقافه الاختلاف....كان ردى عليهم...اذا كان اصلا قبل الزواج ملهاش لزمة ومحطش نفسى درجة تانيه او تالته لان الشىء الطبيعى لاما الموضوع يقلب ويبقى حب ساذج لاما هو هيشوفنى البنت صحبته اللى استحاله يقبلها كزوجة ...وبرضه مش فاهمه ان ولد يسمح للبنت خطيبته او زوجته انه يكون ليها اصحاب ويتعرف عليهم وعادى كده !!!!!!!!......هو يعنى ايه رجوله وشهامه ورجل وامراه ؟؟........والحقيقه لو هو هيوافق ع كده انا مش عوزاه ..فيه زمايل بس مفيش اصحاب وتليفونات ملهاش لزمة وعامله اكل له ايه انهرضه!!!...لانى اكيد هختار حد محترم يعرف دينه صح اولا...لان الدين مؤثر ع الثقافه ومؤثر جدا كمان


    طبعا انا مقولتش غير ان لا طبعا لانى اكيد هختار حد محترم مش هيوافق ع علاقه زى ده وانا فى عصمته....شوفت فى عينهم انتى متشددة ومنغلقه ..وبنت منهم قالت لى انتى متشدده وقالت لى كلام معين فهمت منه اد ايه احنا بقينا عادى!!!


    المهم انى بتناقش معكم.......

    نفترض كده (طبعا هو الدين قال لا)
    ان البنت دى اللى جوزها موافق ..اتخانقت معه وحصل مشكله....طبعا الصديق الوفى هيظهر فى الصورة وبنسبه 85% هيشكل خطر ع علاقتهم حتى لو هما متفاهمين بس اكيد بتحصل مشاكل الزواج العاديه ....ممكن تقارن او الصديق ده يعرف حاجات مش من حقها تطلع بره حيطان البيت حتى لوالدتها....وسورى يعنى ايه لزمتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    هيعمل ايه هو اعرفه وبنخرج وبنتكلم وجوزى ده بقى ايه؟؟؟!!!.....لما انا هخرج مع صديقى ع حد تعريف الشباب او صاحبى هو يقعد يراعى الاولاد فى البيت!!!!!!!!!!!!!!.........او يكلمنى وانا قعده جنبه وهو بقى عادى كده هياخد منى السماعه يرد عليه ويسلم عليه ويعزمه عندنا!!!!!!.حاجة تغيظ وتنرفز.......المشكله ان فيه شباب موافق جدااااااا....انا قلت البنات تقول كده والشباب تعترض لقيت انه عادى!!!!...وطبعا فيه ناس بترفض تحياتى لهم ...وفيه ناس صريحة مع نفسها وتقولك انا استحاله ابص لبنت بتلف الدنيا معايا وبنخرج يتقولك استحاله اقبلها زوجة والله عندهم حق.....وخاصه انى بحمل البنت الخطا اكتر منه لانها هى اللى بتسمح وتوافق..........



    هو احنا ليه بقينا كده؟؟؟..ومبقاش فيه فرق بينا وبين الغرب.....وديننا راح فين؟؟؟...وثقافه مجتمعنا اللى حجر الاساس بتاعها الدين راحت فين؟؟؟؟؟....الحقيقه انا مستغربه وزعلانه اننا بقينا كده...كل شىء عادى كده؟؟

    معايرنا اختلفت.....وهو يضايق من كلمه تسمح لاختك ؟؟؟....وهو مش يوافق وطبعا له حق..ويقولك انا عادى مادام انا بعرف احافظ وعارف انا هعمل ايه فى حياتى...مع ان التانى ممكن يبقى كده (صاحب اخته)....بقى عندنا ازدواجيه واختلاف معايير

    مع اننا مجتمع شرقى الدين اساس اخلاقه ....ياريت نعيد تفكير فى حياتنا ...اللى لازم تمشى صح ونعرف اصل وجودنا بالحياه...ونحدد هدف...ونعرف نتيجة كل شىء بنعمله...


    انا شايفه ان الصحوبيه نتائجها كوارث بعد الزواج وعمرها ما هتساعد ع تعمير بيت او حياه زوجيه سويه.....يبقى ملهاش لزمة قبل الزواج....االبنت جوهرة والحقيقه انا شايفه ان البنت اللى بتلف مع اصحابها الولاد وعامله قلبها عليهم او مش عامله لان دى غريزة البنت العطف والحنان والرعايه ع كل اللى تعرفهم بتتنازل عن شىء من كرامه الانثى العزيزة اللى اغلب الاولاد بينظروا لها من جوة نفسهم نظرة بنت درجة تانيه او تالته لا تليق بانها تكون مثلا زوجته لان الولد اللى بيبقى عاوز يفتح بيت يطلع منه ذريه صالحة تصلح امه او تكون جزء من امه بتشارك وعندها كل المعتقدات الساميه...............بيختار بنت جوهرة مقفول عليها بخمسين مفتاح مينولهاش الا اللى يقدرها وتبقى هى كل شىء فى حياته ومش هيحتاجوا دخيل......



    الحقيقه طول عمرى هدفى انى اكون بنت مسلمه متفتحة يقظة عندها سلاح الدين والعلم بكل شىء ومثقفه عشان انفع امتى بجددددد......واخدم دينى ومجتمعى...وعمرى ما كنت متشددة وبرفض التشدد....لان المسلم المفروض يكون حد واعى جداااا...ودايما بحاول ابقى احسن ع المستوى الدينى اللى جزء منه عقلى وثقافتى وتحضرى ...والحمد لله ساظل واستمرررررررر

    واذا كان ما قلته يوصفنى من وجهة نظر البعض انى متشددة فانى ذلك ولن اتغير...ولا فيه شىء فى الدنيا ممكن يغيرنى بعون الله..اصعب سنة فى حياه اى حد بيبدا حياه جديده بتشكل قيمه ومعاييره سنة اولى جامعه والحمد لله خرجت منها متمسكه بكل افكارى وقيمى...وبتعمد اكون غلسه فى احيان كثيرة حتى لا اسمح لاحد ان يتخطى حده معى..وهستمر تشدددد من وجهة نظرهم.....


    عملته عشان نتناقش ونفوق من عقدة الخواجةةةةةةةة......ربنا يهدينا


    هبة الله سامى

    0 التعليقات:

    إرسال تعليق