Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

نص كلمه:D

  • الثلاثاء، 15 فبراير 2011
  • هبة سامى
  • بعيدا عن النوتس بتاعتى اللى بتبقى مليانه قصص وحكايات
    وتنميه بشريه وقضايا وفلسفات واخر المشكلات:D

    المرة دى مش نوت طويله ومفيهاش رغى

    كنت بكتب ساعات مواقف بشوفها وحاجات جوايا ع شكل كلام مسجوع مش بسميه شعر
    هو خواطر مجرد خواطر(:


    *********************************************
    ساعات كتير بنفكر واحنا مش عاوزين
    من التعب والالم دايما خايفين
    بيجى وقت بتحس بحنين
    حنين لمعنى متسمعش فيه صوت انين.
    قلبك يصرخ ويقول انا مين
    انا اللى توهت وبقيت حزين
    ولا انا اللى قسيت وبقيت مسكين
    ياترى انا مين؟؟....
    .ممكن ترد ولا هنفضل فى الواقع تايهين مشردين
    وخايفين نحس ونبقى مش قادرين
    ********************************************


    انتى يا بنتى
    استنى اتأنى
    فى يوم هيجى اللى يقولك يا حبيبتى
    هتبقى صدق لو جنبها زوجتى
    صحبتى رفقتى....

    .ده كلام ولد نايتى
    عاوزك صعبه
    ...لو هتبقى سهله
    خلاص انجرحتى....
    قولى قلبى لربى

    اللى هيشيل همى...
    وامرنى اطيعه وفى طاعته حبى


    ********************************


    عشان اتكلم ....مش لازم اتعلم.....مش عندى لسان....يخطب ويبان....يبان فصيح....اصلى صريح....بعرف اخرج كلامى الابيح.....اتكلم عن الدين ....مالك انت مش انت اللى هدين....انا بفهم وبقرر ...بلاش تتهور...ده انا حد ملمعنى الفكر المستنير....هتتكلم هتخرس....وانا مش هخرس....ولازم تصقف....ده انا وصلت خلااص للجاهل والمثقف....لسانك حصانك...ان صنته صانك...وان مصنتوش اتحمل كلامك...اصلى مش هحتالك....هبهدل جنابك.....هرد واعبر وازف واجرر كل اللى يتكلم ويقولى انت مالك؟؟!!!......


    ********************************************




    نحس نفكر....نفكر نقرر...نتعب نبرر..احساس مش مكرر...بنختلف فى ساقيه بندور فيها.....اه لو تعرف ان حياتنا مهيئه ليها....نشرد عنها مع اننا منها واليها.....نسكت شويه....نصرخ شويه....نبعت هديه ...نكتب وصيه....اهى هى دنيا وبندور فيها حولين معنى مش محتاج مفهوميه....اصلها حاجة فطريه....ومع ذلك منسيه...نجرى شويه ورا حاجة غربيه...وشويه نقول اهى حاجة ثقافيه....ونرجع نعيب فى دنيا مظلومة....ظلمناها بشعارات افتكرناها مفهومة....نعيش نموت واحنا حاجة معدومة....مع اننا بعقولنا مكرمين...بس احنا اللى دايما لروحنا ظالمين


    ********************************************


    انا زوجتى ليها صاحب...وايه المشكله مادام كده عاجب...وهنعمل ايه ده التحضر...لو قلت لأ كده هتأخر...انا شاب كول كول...وهو ده الكلام المعقول...عمرى ما اشوفت اجدع منه...بيوصلها ولا حد همه...مراته كمان ليها صاحب بيخفف عنه.....هى دى الحياه الكول...هو ده الكلام المعقول ..وعجبى....طبعا دى سخريةةةة:D


    *********************************


    كلام كتير مليان فوازير...خلاص عقلى قرب يطير....وده اكيد كلام خطير....مش عاوزة اسكت ع كلام ينقط.....اصل الحق مش لازم يسقط......ولو سكت نخرس بكلام يخدع......وانسكت حسه وبقى يودع..........فيه شمعه جوانا موجودة....عشان تنآد فى ايام معهودة....اوعى تخفيها وتبقى حرميها...فى يوم عند ربك....هتتسال عليها....كفايه دلوقتى كده كلام.....سلام بقى بدون ملام


    ********************************



    نص تالت بيجى ونقول هو ده الحياه....يعدى فترة والتانيه نقول يارتنا ما قبلناه......ننجرح وننكسر ونقول الف اه.....ويوم لما نبقى عاوزين نبتسم نلاقى ذكرى لقاه....ليه كل اللى فات....مع ان ممكن تعيش ساعات...فيها شعور جميل....ميجيش الا لكل نبيل....فى مشاعره فى اخلاقه .....الدين حامل صفاته ....ميثاق حلو يقويه...من ربنا حافظه وحاميه....جعله اكتر من علاقه بوالدين....جعله الجنة والحلم بين قلبين .....نص تانى له نصه....اللى ربك كاتبه وحارسه ....متستعجلش بفرحة لقاء....اخرته محتومه وهى الفراق


    ****************************************



    ماتقولش مقدرش مقررش معرفش ....بطل بقى الكلام ده وبلاش وش......لما يجى الامل يخبط ع بابك..قوله اتفضل واحرمنا من غيابك.....النجاح مفتوح له جواك طريق.....والحمد لله انت ع البر مش غريق.....كلنا لطريق للجنة محتاجين....عمره ما هيجى للمتواكل والكسلانين......هيجى للى ماشى فى طريق ربه....وثقته فيه منورة دربه......

    *************************************


    دين ربك سهل جميل...حاجة كده ملهاش مثيل....تبعد ليه وتشرد بعيد.....بفكر قاسى كده وشديد....حب ربك حب دينك..حب ناسك اللى مش عايشين فى خيرك.....ده خيره هو وحده اللى آوينا .....دينه وصل وحرر اللى قبلينا....واحنا اللى نروح للنار برجلينا....ده الجنة قريبه بس انت متكنش ظلمه ع عنيينا....



    **********************************
    انا بنوته...حتة بسكوته....مالياش انا فى الجيبة المظبوطة.....كفايه عليا جيبة مغطية نص رجلية......ما هو حجابى فوق راسى.....هو انا هآسى.....ده الدنيا حر...وكله حر....اوعى تبص عشان حرام....غمض عينيك وروح نام....برضه سخريه
    هاهاها



    هبة سامى
    (:


    دايما بحاول أكون انى أكون أنا.............بتحدى كل الكون واملا الدنيا غنا

    املا الدنيا بعملك.....وانحت فيها رسمك
    وقول يارب
    (:

    0 التعليقات:

    إرسال تعليق